Och extra tillfälle inom Dynamisk digital konferens, för mer information, se här: https://xn--hgskolepedagogik-mwb.se/konferens-dar-digitalisering-och-pedagogik-mots/
Mats Brenner, pedagogisk utvecklare vid KI ger oss en inflygning på området lärandeanalys och delar erfarenheter från projektet Learning Analytics at KI som genomfördes mellan åren 2021-2023. Därefter inleder Mats, Petronella Ekström, pedagogisk utvecklare vid OU och Spiros Lukas, pedagogisk utvecklare vid Sofiahemmet högskola ett samtal om lärandeanalys som fortsätter som rundabordssamtal i mindre grupper. Tillfället avslutas med en gemensam brainstorm för att fånga upp och delge erfarenheter av möjligheter och utmaningar med lärandeanalys att inspireras av och lära från.
Varför vill vi göra lärandeanalys – vilket eller vilka mål strävar vi mot?
Vad? Vilken data kan vi hämta in och varifrån – hur behöver jag lägga upp min undervisning digitalt för att kunna följa lärandeprogression?
Vad? Vilka kunskaper, färdigheter och förmågor kan datan fånga?
Hur kommer realtidsdata in? Hur skapar man data av realtidstillfällen?
Hur sker analysen och vem gör analysen, hur tolkar man datan?
Etik: Vet studenter vilka avtryck de gör i de olika system de använder och till vad det används?
Medverkande:
Petronella Ekström, Örebro Universitet
Spiros Lukas, Sophiahemmets Högskola
Mats Brenner, Karolinska Institutet