Dokumentation:
Inspelning
Tips – resurser från norska konferens
Rapport
Hur kan vi skapa flexibla utbildningar som är anpassade för vuxna? Vad krävs för att lyfta hybridundervisningen till nya höjder?
Oslo vuxenutbildning kommer att presentera en helt ny, framåtblickande modell för hybridkurser. I det norska utbildningssystemet är det stort fokus på att vuxna ska ha individuella och flexibla lärandevägar som är anpassade efter deras livssituation, lärandebehov och önskemål. Hybridundervisning har traditionellt sett skett på bekostnad av elev- och deltagaruppföljning, eftersom en ensam lärare måste följa upp både elever i klassrummet och elever online samtidigt. I vår nya modell för hybridundervisning har vi löst detta genom att ha en stor grupp deltagare med tvålärarupplägg. Lärarna har dedikerade roller; som digital lärare och fysisk lärare, men båda är fysiskt placerade i samma klassrum. Rollerna byts om.
På våra hybridkurser väljer deltagarna från dag till dag om de vill delta fysiskt eller digitalt. De får tät uppföljning och stöd på båda arenorna. Teams används som en lärplattform och lärarna använder en rad digitala verktyg och lämplig inlärningsteknik. Sättet våra hybridkurser är organiserade utmanar både den traditionella lärarrollen, arbetssätt och metoder. Hybridlärarna är innovativa, förändringsvilliga och utvecklingsorienterade och tillsammans har de skapat ett helt nytt online-erbjudande inom Oslo vuxenutbildning. De sätter deltagaren i centrum och genom flexibel utbildning ska fler deltagare kunna delta i och genomföra utbildningar. Lärarna är kreativa och letar ständigt efter bästa möjliga användning av inlärningsteknik.
Aina Storvik Aspnes, universitetslektor med lång erfarenhet av att utbilda vuxna i norsk utbildning och i kriminalvårdssystemet. Hon är delprojektledare för hybridkurser och hybridlärare i Oslo vuxenutbildning.
Maria Endresen Hauge, universitetslektor med erfarenhet av att utbilda vuxna i både privat och kommunal verksamhet. Hon är en hybridlärare för vuxna invandrare i Oslo vuxenutbildning.
Helene Aarem, avdelningschef och projektledare i Oslo vuxenutbildning. Hon har erfarenhet av projektledare från Direktoratet för högre utbildning och kompetens.
Moderatorer: Mats Brenner och Stefan Karlsson, Subnätverket inom ITHU – Hybridundervisning