I denna onlineföreläsning riktar vi oss specifikt till dig som är lärare inom högre utbildning och belyser hur generativ AI har potentialen stärka studentens lärande och lärarens arbete. Vi utforskar både möjligheter och de utmaningar som följer med att integrera generativ AI i undervisning, inklusive aktuella risker och begränsningar. I föreläsningen visas också praktiska exempel på hur AI kan användas på ett ansvarsfullt och effektivt sätt inom högskolepedagogiken och undersöker strategier för att hantera potentiella risker.
Som en fördjupning av föreläsningen förs efterföljande samtal med Martin Jonsson, professor i medieteknik vid Södertörns högskola där även deltagarna ges möjlighet att ställa frågor och på andra sätt bidra till samtalet. Tillsammans kanske vi kan närma oss svaren på de stora frågorna om hur vår kunskapssyn påverkas av teknikutvecklingen inom generativ AI och vilken roll högre utbildning kommer att ha.
Medverkande:
Marcus Strömbäck Hjärne, Pedagogisk utvecklare Luleå tekniska universitet och fil.dr i beteendevetenskapliga mätningar samt lärare matematik och filosofi.
Martin Jonsson, professor i medieteknik vid Södertörns högskola som har forskat om samskapande med AI i olika sammanhang, bland annat inom programmeringsundervisning.
Moderator: Ingrid Forsler, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och utvecklingsledare för digitaliseringnoden.