Vid vårens första PU360-samtal träffar vi Geir Gunnlaugsson, pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet. Vi ser fram emot ett samtal som tar sin utgångpunkt i Geirs erfarenhet av att ta det egna lärosätet ut i världen, pedagogisk utvecklingsverksamhets skörhet och vikten av att bottna i en pedagogisk grundsyn. Hur viktigt är det att ha en pedagogisk grundsyn som delas av såväl lärare som ledning? Vad menar vi med att bottna och hur når vi dit?
Samtalet har goda förutsättningar att utforska stora frågor som akademin i en turbulent omvärld och mer konkreta frågor som studentengagerande lärandeformer, att röra sig från det egna lärosätet och blicka ut i världen.
Zoom-länk: https://umu.zoom.us/j/63209968695
Samtalet sänds endast i realtid, dvs spelas inte in.
PU360 är sedan starten 2020 en serie digitala webbinarier där tre personer tillsammans samtalar om rollen pedagogisk utvecklare under 60 minuter ur ett 360° perspektiv. Samtalet kan med andra ord handla om mycket olika delar av och perspektiv på utvecklarrollen. De tre personerna i samtalet utgörs av två pedagogiska utvecklare från planeringsgruppen för PU360 och en inbjuden gäst. I slutet av samtalet bjuds alla som valt att ta del av PU360 in att ställa frågor eller dela egna reflektioner över samtalet.
Ursprungligen kom PU360 till för att stödja nyblivna pedagogiska utvecklare, men erfarenheten har visat att även erfarna utvecklare är nyfikna på forumet där vi delar erfarenheter. Samtalen är spontana går endast att ta del av i stunden, det vill säga de spelas inte in.
PU360 är ett universitetsöverskridande initiativ för att skapa ett inbjudande forum för pedagogiska utvecklare att reflektera över sin roll. Samtalen är öppna för alla och kostnadsfria.
Planeringsgruppen består av: Niklas Brinkfeldt, gruppledare för Avdelningen för utbildnings- och forskningsstöd, Mittuniversitetet, Oskar Gedda, pedagogisk utvecklare på Universitetspedagogik och lärandestöd, Umeå universitet, Petronella Ekström, pedagogisk utvecklare på Högskolepedagogiskt centrum, Örebro universitet och Urban Carlén, verksamhetsledare för högskolepedagogik, Högskolan Väst.