Kommer dagens modeller för pedagogisk, vetenskaplig, konstnärlig och samverkansmeritering att leda till en samlad portfölj för akademisk meritering i framtiden? Är det i så fall en önskvärd utveckling? Vilka skickligheter synliggörs inte av dagens meriteringsmodeller? Kan och bör även de synliggöras?
Vid det sjunde och sista caféet på temat meritering diskuteras vid ett panelsamtal framtiden för lärosätenas meriteringsmodeller. Hur ser relationen mellan olika modeller ut idag, vilka konsekvenser har det fått för studenter, medarbetare och lärosäten och vilka krav behöver ställas på framtidens modeller?
På vilka olika sätt kan meriteringsmodeller relateras till varandra och vilka styrkor och svagheter har de olika sätten? Vilka skickligheter synliggörs inte av dagens modeller? Är en samlad portfölj för akademisk meritering önskvärd?
Moderator: Lars Geschwind, förbundsdirektör för SULF
Jacob Färnert, ordförande för Sveriges Förenande Studentkårer (SFS)
Ann-Charlotte Larsson, vicerektor vid Linnéuniversitetet och sammankallande för styrgruppen i KlossNet, ett ledningsnätverk för dialog och nätverksutbyte kring samverkan
Jan-Ingvar Jönsson, rektor för Linköpings universitet och ordförande i SUHF:s arbetsgrupp för meritbedömningar
Åsa Ryegård, verksam vid Mälardalens universitet och en av författarna till boken Pedagogisk portfölj
Johan Blaus, samverkansstrateg på KTH och koordinator för KlossNet, ett ledningsnätverk för dialog och nätverksutbyte kring samverkan