Dagens temacafé tar upp utvecklingen av digitala kunskapsmärken som representation av kunskapsintyg och ställer det i relation till begreppet mikromerit som SUHF har skrivit en rekommendation kring för ett svenskt sammanhang och som LADOK tvingats förhålla sig till. Vidare undersöks de europeiska pilotprojekt som pågår kring lagring av digitala certifikat som EU-medborgare ska få tillgång till, s k digitala plånböcker.
Frågeställningar
Varför har mikromeriter blivit ett samtalsämne på senaste tiden?
En mikromerit är inte automatiskt ett digitalt kunskapsmärke – så vad skiljer en mikromerit och ett digitalt kunskapsmärke?
Hur kan digitala kunskapsmärken vara till nytta för svensk högre utbildning? Vad finns det för möjliga landvinningar pedagogiskt och administrativt?
Vad behöver den lärande göra för att hantera sina mikromeriter?
Vad kan svensk högre utbildning göra för att underlätta hanteringen av mikromeriter?
Hur påverkas utvecklingen av EU- medborgares digitala plånbok?
Medverkande
Wietze de Vries, SUNET
Magnus Mörck, LADOK
Stefan Liström, SUNET (inspelad intervju, pga. förhinder)
Johani Karonen, Högskolan i Skövde (Moderator)
Extra material
Wietze de Vries, SUNET – Presentation om 1Edtech från SUNET-dagarna våren 2024 (se speciellt bild 10)
Magnus Mörck, LADOK – Presentation om mikromeriter från SUNET-dagarna våren 2024
Stefan Liström, SUNET – Presentation om Digitala Plånboken från SUNET-dagarna våren 2024
SUHF:s rekommendationer för mikromeriter
Tuning-CALOHEE model for MICRO CREDENTIALS in higher education