Från skilda perspektiv till behovsdriven utveckling
Vår dynamiska digitala konferens är nu avslutad, men lärdomarna från den och den här sidan lever kvar i högskolepedagogik.se:s arbete. Konferensen, som i all bemärkelse var just dynamisk såväl i tid, som i rum och innehåll, inbjöd till kontinuerligt asynkront deltagande eller vid valda synkrona tillfällen under fem månader från september 2024 till mars 2025.
Det har varit en spännande och utmanande resa att leda och planera den här konferensen eftersom vi följt de önskemål om teman som identifierats av konferensens deltagare samtidigt som våra gäster också fått utrymme att påverka tolkningen av föreslagna teman och formen för varje tillfällen. Efter konferensens sista tillfälle kommer också erfarenheterna av att ha planerat och genomfört konferensen i den valda formen att delas så snart de är dokumenterade.
Den dynamiska formen bidrog till att vi behövde vara flexibla gällande några av våra datum för att tillmötesgå våra gästers kalendrar. Detta för att vi skulle ha möjlighet att få möta de gäster som vi vill bjuda in till våra tillfällen.

Ambitionen är att konferensen ska bidra till en breddad diskussion och utmana våra idéer om hur digitalisering och pedagogik bäst ska samspela. Konferensen vill också bidra till att överbrygga tekniska och systemrelaterade aspekter av digitalisering med högskolepedagogiska perspektiv för att ta till vara digitaliseringens möjligheter i enlighet med Sveriges digitaliseringsstrategi.
Genomförda tillfällen
Här kan du ta del av de inspelningar som är gjorda under konferensens tillfällen och det material som presenterades eller skapades. Passa gärna på att delta med dina tankar och erfarenheter asynkront i de olika digitala forum under respektive tillfälle och fortfarande ligger öppna.
16/9 Introduktion (Inspelad)
Höstens dynamiska digitala konferens anordnas av ITHU på uppdrag av UHR inom ramen för regeringsuppdraget Det högskolepedagogiska lyftet.
Konferensens första tillfälle ägde rum den 16:e september då Dan Borglund – Umeå universitet och Sofia Lundmark – Södertörns högskola inledde vårt dialogsamtal. Här kan du ta del av det inledande dialogsamtalet samt fortsatt bidra i vårt digitala forum:
18/11 Hur kan vi bedriva ett effektivt förändrings- och utvecklingsarbete?
Det andra tillfället ägde rum 18 november då Anna Hultgren, ORU delade erfarenheter och resonerade utifrån frågeställningar rörande utvecklings- och förändringsarbete: Vad händer när digitalisering och pedagogik möts i en kollegial samarbetspraktik? Hur kan ett konkret utvecklingsarbete utgöra grund för etablering av kontinuerligt kollegialt utvecklingsarbete i lärarlag?
Niklas Brinkfeldt, MIUN fortsatte efter Annas inledning och förde ett resonemang om erfarenheter av organisationsöverskridande arbete med förändrings- och utvecklingsarbete och utmaningar med att göra det systematiskt, strategiskt och effektivt. Behovsfångst – hur möter den analoga arbetsprocessen ett digitalt systemstöd? Vad får styra, pengar, hype eller beprövad erfarenhet? Hur bygger man en psykologisk trygghet att våga pröva?
Här har du möjlighet att bidra med egen erfarenhet om förändringsarbete:
Digitalt forum (Padlet)
Nedan kan du ta del av Anna Hultgrens presentation från tillfället.
11/12 Julspecial och extra tillfälle i samarbete med nätverken inom högskolepedaogik.se:s temacafé: Learning Analytics (Inspelad)

Det här julspecialtillfället, i samarbete med högskolepedagogik.se:s temacafé, var det tredje tillfället i den dynamiska konferensen. Temat var inte ett tema som önskades av konferensens deltagare, men planeringsrguppen för konferensen och redaktionsrådet för temacaféerna tyckte att temat var intressant att göra ett samarbete runt och erbjöds därför som ett extra tillfälle till den dynamiska konferensen.
Mats Brenner, pedagogisk utvecklare vid KI gav oss en inflygning på området lärandeanalys och delade erfarenheter från projektet Learning Analytics at KI som genomfördes mellan åren 2021-2023.
Därefter inledde Mats, Petronella Ekström, pedagogisk utvecklare vid OU och Spiros Lukas, pedagogisk utvecklare vid Sofiahemmet högskola ett samtal om lärandeanalys som sedan fortsatte som rundabordssamtal i mindre grupper. Tillfället avslutades med en gemensam brainstorm för att fånga upp och delge erfarenheter av möjligheter och utmaningar med lärandeanalys att inspireras av och lära från.
Mats inflygning och presentation kan du ta del av nedan. Längst ner på sidan finns den Wooclap som blev resultatet av deltagarnas inledande fråga och avslutande brainstorm gällande möjligheter och utmaningar med Learning Analytics.
13/1 Vad är god tillgänglighet i högre utbildning? För vem? Hur kan vi arbeta för att tillvara på digitaliseringens möjligheter för att skapa god tillgänglighet inom högre utbildning? (Inspelad)
Medverkande: Stefan Johansson, Begripsam och Teknologie doktor vid KTH, Gunvor Larsson Torstensdotter, föreståndare för Didacticum vid LIU och representant för Include och Elsa Berlin, vice ordförande för SFS
Vi det här tillfället inledde vi med en inspirerande och tankeväckande föreläsning av Stefan Johansson, Begripsam och Teknologie doktor vid KTH. Stefans forskningsintresse finns inom kognitiv tillgänglighet och hans doktorsavhandling Design for participation and inclusion will follow kan du ta del av här: Design for Participation and Inclusion will Follow : Disabled People and the Digital Society
Gunvor Larsson Torstensdotter, föreståndare för Didacticum vid LIU och representant för Include och Elsa Berlin, vice ordförande för SFS, följde upp Stefans inledning med att plocka upp tankar som inledningen väckt och utifrån dessa och sina olika perspektiv förde de ett samtal om hur vi kan ta till vara digitaliseringens möjligheter för att skapa en god tillgänglighet inom högre utbildning. Det här samtalet var en övergång till rundabordssamtal i mindre grupper i digitala rum där deltagarna får möjlighet att dela sina egna erfarenheter och tankar som vi sammanfattade gemensamt och digitalt via en padlet där du som nu i efterhand tar del av Stefans genomgång också kan bidra med dina tankar.
Inspelning av Stefan Johanssons genomgång: https://kauplay.kau.se/media/t/0_l8el6aw2
Länk till Padlet: https://miun-se.padlet.org/nikbri2300/dynamisk-digital-konferens-hur-kan-vi-arbeta-f-r-att-tillvar-a2ien3wt6afguy4q
Litteraturtips utifrån tillfället:
Stigmar M. (red.), (2023) Inkluderande högre utbildning – Breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande. Studentlitteratur.
Snarberg, H., Pantigoso Velasquez, Ä., Falkenberg, K., & Johansson, S. (2022). Preparing for the Future for All: the State of Accessibility Education At Technical Universities. EDULEARN22 Proceedings. 14th International Conference on Education and New Learning Technologies Palma, Spain. 4-6 July, 2022., 1, 7799–7805. https://doi.org/10.21125/edulearn.2022.1820
Cinquin, P. A., Guitton, P., & Sauzéon, H. (2019). Online e-learning and cognitive disabilities: A systematic review. Computers and Education, 130(April 2018), 152–167. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.12.004
Håll gärna utkik efter den artikel som Stefan Johansson med kollegor har under review och som heter: User participation in co-design in the shadow of the COVID-19 pandemic – requirements for accessible online collaboration: an exploratory study
20/1 Vad är undervisningskompetens idag? (Inspelad)
Enligt högskoleförordningen ska alla som anställs som lektorer och professorer vid svenska lärosäten ha visat pedagogisk skicklighet. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Henric Bagerius, docent i Historia och pedagogisk utvecklare vid ORU och Eric Borgström, lektor i Svenska språket vid ORU, har nystat i begreppet pedagogisk skicklighet och tillsammans med sina kollegor på Högskolepedagogiskt centrum vid ORU tagit fram ett underlag för en workshopserie som lärarlag, programråd, ämnesgrupper och enheter kan använda för att utforska begreppet pedagogisk skicklighet och som grupp utvecklas i sitt lärarskap.
Vid det här tillfället fick vi ta del av Henrics och Erics arbete, erfarenheter och tankar i ett samtal där de förhåller pedagogisk skicklighet till undervisningsskicklighet.
Inspelning: https://kauplay.kau.se/media/t/0_m8wgvcvc
För dig som blir särskilt nyfiken på det material som arbetats fram så hittar du det här: https://www.oru.se/om-universitetet/hogskolepedagogiskt-centrum/lararskap/pedagogisk-skicklighet/
Mattias von Feilitzen, pedagogisk utvecklare vid Institutionen för tillämpad IT vid GU, fortsatte tillfällets dialog om undervisningskompetens och funderar över hur digital kompetens eller pedagogisk digital kompetens kommer in i undervisningskompetensen och hur den förhåller sig till de värden vi lägger in i pedagogisk skicklighet.
Inspelning: https://kauplay.kau.se/media/t/0_71ok78pt
Tillfället erbjöd gott om tid för frågor och för er konferensdeltagare att delta med inspel. Dialogen i det gemensamma rummet togs även ut i rundabordssamtal i mindre grupper och dokumenterades i en Padlet som du kan fortsätta fylla på här: Där digitalisering och pedagogik möts: Vad är undervisningskompetens idag?.
3/2 Framtida trender inom edtech och deras påverkan på lärande (Inspelad)
Vid det här tillfället hade vi den stora glädjen att välkomna Thomas Hillman och Lina Rahm.
Syns och försvinner – AI blir infrastruktur i utbildningen
Thomas Hillman, professor i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid GU.
Thomas forskningsintresse rör förhållandet mellan digital teknologisk utveckling och vetande. Han disputerade 2011 vid University of Ottawa i Kanada med en avhandling som utforskade hur utbildningsteknologi kan användas för att belysa relationerna mellan teknik, lärare och elever. Hans forskning syftar till att förstå hur nya teknologier förändrar hur vi lär oss, genom att undersöka kunskapsprocesser på digitala plattformar som används av miljontals människor.
Lärande med dessa plattformar formas både av teknikens design och av de praktiker som utvecklas vid användning av teknologin. Sedan 2022 leder Thomas arbetet med WASP-ED, Work Area 6: Teaching Competence Development. Projektets syfte är att stärka kompetensen inom AI och undervisning om AI bland lärare och annan personal inom högre utbildning.
Här har du möjlighet att titta på andra föredrag eller genomgångar med Thomas: https://www.youtube.com/@thomashillman
Inspelning Thomas Hillmans genomgång: https://kauplay.kau.se/media/t/0_jyu3dbjb#directLink-pane
Framtida problem: En historisk undersökning av kunskap och makt i sällskap med ond AI, misslyckade robotar och utbildningssatsningar
Lina Rahm, universitetslektor och docent i Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö vid KTH.
Linas forskning fokuserar sociotekniska och pedagogiska föreställningar och hennes forskningsintresse rör överlappningen mellan utbildnings- och teknikhistoria. Hon har kartlagt den digitala medborgarens genealogi som ett samspel mellan automatisering, utbildning och medborgarskap och hennes pågående forskning är studier av föreställningar om, och utbildningssatsningar kring AI och autonoma system. Hennes empiriska arbete sträcker sig från 1950-talet fram till idag. En central fråga som Lina lyfter i sin presentation av pågående forskning är: Hur presenteras den i sig komplexa idén om en AI-driven framtid för allmänheten, och hur fungerar utbildning (i vid bemärkelse) pedagogiskt för att producera individuella och kollektiva förståelser av AI, AI-relaterad kunskap, förväntade kompetenser, makt och medborgarskapets framtid?
Inspelning Lina Rahms genomgång:
DDK 4.2 – Framtida problem: En historisk undersökning av kunskap och makt i sällskap med ond AI, misslyckade robotar och utbildningssatsningar – KauPlay
17/3 Dialogsamtal runt lärdomar utifrån konferensens teman och framåtblickar (Inspelad)
Det här var det sista sammanfattande tillfället i den dynamiska digitala konferensen och deltagare i konferensen erbjuds hjälpa till att fylla i den sista rutan i följande Miro: Dynamiska konferensen – 17/3 2025 – Miro Miron är fortfarande öppen att delta i även i efterhand.
Inspelning: https://kauplay.kau.se/media/t/0_4ovtpfr6

Vid tillfället var redaktionsrådet för högskolepedagogik.se, med representanter från sex olika lärosäten och fem nationella nätverk, planerade att medverka i samtal utifrån konferensens fyra teman. Dessvärre fick vi två återbud pga sjukdom, vilket gjorde att endast tre nätverk fanns representerade under panelsamtalet som innehöll mångs diskussioner runt frågorna:
- Förändringsarbete
Här upplever vi på vårt lärosäte en stor utmaning i att få förändrings- och utvecklingsarbetet att växelverka mellan ”gräsrotsnivå” och strategiska satsningar på organisatorisk nivå. Hur kan vi inom högre utbildning bedriva ett strategiskt förändringsarbete för att utnyttja digitaliseringens möjligheter utan att förlora eller göra avkall på det vi vet om lärande?
- Tillgänglighet
Att göra högre utbildning tillgänglig för fler handlar även om geografiska aspekter, dvs människor som av olika anledningar inte kan omlokalisera till studieorter eller har svårt att ta sig till ett fysiskt campus, och vi ser en ökning av digital distansutbildning. Samtidigt diskuteras digital distansutbildnings pedagogiska utmaningar. Hur ser ni på dem och hur förhåller sig de till de fördelar digital distansutbildning medför?
- Undervisningskompetens
Vid det här tillfället väcktes oerhört många intressanta funderingar utifrån Henric Bagerius, Eric Borgströms och Mattias von Feilitzens resonemang och efter att också ha lyssnat till Lina Rams och Tom Hillmans tankar om Edtech så undrar jag: Hur långt har vi egentligen kommit när vi pratar om pedagogisk digital kompetens? Och vad är det vi egentligen pratar om?
- Framtida trender inom edtech
Utifrån Lina Rams fundering om att vi ser ”tillbakagång” till äldre teknik i vissa avseenden (Polaroidkamerans återtåg, vinylskivor och systemkameror). Vilka ”retrotrender” tror ni att vi kommer att se inom Edtech?