Välkommen till Pedagogiskt temacafé med fokus på Neuromyter och högre utbildning!
Det finns många föreställningar om vad lärande egentligen är och hur undervisning bör gå till. Tyvärr florerar också så kallade neuromyter: felaktiga uppfattningar om hjärnans funktioner i relation till utbildning och inlärning som i värsta fall kan leda till en pedagogik baserad på ogrundade antaganden istället för vetenskapliga bevis. Hur påverkar neuromyter vårt pedagogiska arbete? Vilka missuppfattningar kan de leda till och hur kan vi bemöta dem på bästa sätt? Dessa frågor och mer kommer att utforskas under vårt temacafé, där en erfaren panel som forskat inom ämnet delar med sig av sina insikter och råd.
Bland våra panelister finns:
Björn Sjödén, lektor vid Högskolan i Halmstad och värd för den populära podden ”Mycket Hjärna”,
Gunilla Lindqvist, lektor vid Uppsala Universitet,
Kåre Letrud, førsteamanuensis vid Handelshøgskolen Innlandet
Ta del av en inspirerande diskussion och få nya perspektiv på hur vi kan navigera genom pedagogikens labyrint medan vi undviker neuromyternas metaforiska minotaur.
Mötesledare: Spiros Lukas Sophiahemmets högskola och Kent Stening Linnéuniversitetet